“I hope you don’t mind to pick it back
and thrash it into the thrash can.” Saya memberanikan diri menegur seorang
lelaki yang baru sahaja membuang sampah di perhentian bas.
Daripada rupa parasnya, kelihatannya dia
seperti bukan warganegara ini. Orang Pakistan barangkali.
Teragak-agak juga saya pada mulanya untuk
menegur. Namun, saya nekad untuk mencegah kemungkaran itu dengan lidah saya
berbanding sekadar dengan hati.
Tambahan pula, dia sepertinya bukan
warganegara ini. Jika saya sekadar membiarkan, dimana ketegasan saya dalam
menjaga kebersihan ‘rumah’ saya ini. Membiarkan tetamu membuat sepah di rumah
sendiri tidak tersenarai sebagai perkara yang memuliakan tetamu saya kira.
Alhamdulillah. Dia menerima teguran
sederhana saya dan mengutip semula sampah yang dibuangnya.
Alam sekitar terselamat seketika daripada
sebuah pencemaran kecil.
Apa yang Islam ajarkan tentang menjaga
Planet?
Ibrahim Abdul-Matin dalam buku tulisannya yang
terkenal, Green Deen: What Islam Teaches about Protecting the Planet menyebut
satu konsep yang menarik tentang penjagaan alam sekitar daripada perspektif
Islam.
Menurut beliau, ketika kecil beliau biasa solat
di rumah dan masjid. Namun, beliau mengalami suatu pengalaman baru sewaktu
keluar mendaki gunung apabila buat pertama kalinya beliau menunaikan solat di
gunung tersebut.
“..my father related a hadith, “Wherever
you may be at the time of prayer, you may pray, for it (the Earth) is all a
mosque”. At that instant, and I couldn’t have been more than 5 or 6 years old,
I understood for the first time: the Earth is a mosque; a mosque is sacred;
therefore, the Earth is sacred. That moment…..transformed the way that I would
see the world forever.”
Rasulullah S.A.W. mengajarkan bahawa seluruh
bumi ini dijadikan oleh Allah S.W.T. sebagai masjid, iaitu tempat untuk
bersujud kepadaNya yang membolehkan kita mendirikan solat dimana-mana sahaja
asal bersih, sesuai dan selamat.
Oleh yang demikian, sebagaimana kefahaman
yang disimpulkan oleh Ibrahim Abdul-Matin daripada hadis Rasulullah S.A.W.
tersebut, bumi ini ialah ‘masjid besar’ yang perlu dipelihara oleh kita semua.
Buku tulisan Ibrahim Abdul-Matin ini
benar-benar menarik hati saya.
Buku yang ditulis olehnya ini menjawab
persoalan yang terdetik sekian lama dalam hati saya.
“Wujudkah seorang figura Islamik dalam isu
pemeliharaan alam sekitar dan penjagaan bumi ini?”
Alhamdulillah, sekurang-kurangnya saya
telah temui seorang sekarang.
Umat Islam dan Isu Alam Sekitar
Satu fakta menyedihkan yang perlu kita
sebagai umat Islam terima ialah kita sangat terkebelakang dalam isu alam
sekitar dan penjagaan bumi.
Lihat sahaja di mana-mana. Gerakan-gerakan
yang menyeru kepada pemeliharaan alam sekitar kebanyakannya dipelopori oleh orang
bukan Islam. Kempen-kempen alam sekitar banyak dimobilasikan oleh kumpulan yang
tidak berslogankan Islam atau disebut sebagai ‘tidak Islamik’.
Di manakah umat Islam dalam isu ini?
Mungkin ada segelintir yang punya kesedaran
seperti Ibrahim Abdul-Matin yang mampu melihat kaitan rapat antara Islam dan
pemeliharaan alam sekitar, tetapi ramainya dalam kalangan umat Islam hari ini masih
terpinga-pinga apabila disebutkan tentang isu alam sekitar. Apatah lagi jika
dihubungkait dengan ajaran Islam.
Kita boleh mengeksperimenkan sendiri
kesedaran umat Islam tentang soal penjagaan alam sekitar ini. Tidak perlu pergi
jauh, anda boleh mencubanya sendiri.
Jika anda ialah AJK mana-mana masjid atau
surau, cubalah cadangkan dalam mesyuarat AJK masjid atau surau tersebut untuk
mengadakan kempen kitar semula berserta dengan ceramah khusus dan pameran. Saya
hampir pasti anda boleh melihat beberapa wajah AJK lain yang akan
terpinga-pinga dengan idea out of the box anda.
Bukanlah kesalahan ini hendak diletakkan
dibahu mereka semata-mata kerana tidak punya kesedaran. Mungkin hal ini
difaktorkan oleh kurangnya seruan-seruan bernafas Islam yang mengajak kepada
penjagaan alam sekitar. Ustaz-ustaz yang berceramah di masjid dan surau pun
tidak ambil tahu isu ini, maka apa yang boleh diharapkan daripada yang
mendengar ceramah.
Umat Islam perlu berubah. Isu alam sekitar
wajib diberikan perhatian kerana ini juga sebahagian daripada perjuangan Islam.
Jika tidak masakan Rasulllah S.A.W. menegur Saad R.A. ketika beliau berlebih-lebihan
menggunakan air untuk berwudhu’. Sehingga baginda mengatakan bahawa pembaziran
air itu tetap berlaku walaupun saat berada di sungai yang mengalir.
Abdullah ibn Umar meriwayatkan bahawa
Baginda sallallahu ‘alayhi wa sallam pada suatu ketika, melintasi Saad ibn Abi
Waqqas R.A. yang sedang berwudhu’ dengan menggunakan air yang banyak. Lalu
baginda bertanya, “Mengapakah dengan pembaziran ini?” Saad bertanya kepada
baginda: Apakah di dalam soal berwudhu’ pun dikira pembaziran? Baginda S.A.W
menjawab, “Ya, (membazir tetap membazir), walaupun kamu berada di sungai yang
mengalir.”
(Hadis Riwayat Ibn Majah)
Bukankah itu seruan daripada Rasulullah
S.A.W. supaya menjimatkan air dan memelihara sumber air? Setelah kajian dibuat,
hari ini ternyata kepada kita semua bahawa kurang daripada 1 peratus air yang
terdapat di bumi ini sahaja yang boleh dimanfaatkan oleh manusia untuk kegunaan
seharian. Selain itu merupakan air masin di lautan, air tawar yang tersimpan
jauh di dalam bumi dan air dalam bentuk
glasier dan ais di kutub.
Begitu juga halnya tatkala Rasullah S.A.W.
berpesan melalui sebuah hadis supaya menanam anak pokok tamar yang berada di
tangan sekalipun ketika saat kiamat sedang berlaku. Tidakkah itu suruhan supaya
menghijaukan bumi dengan pokok-pokok serta galakan untuk melakukan penanaman
semula di hutan setelah aktiviti pembalakan?
“Sekiranya berlaku kiamat sedangkan di
tangan salah seorang kamu ada benih tamar dan dia berupaya menanamnya sebelum
kiamat. Maka hendaklah dia menanamnya, dengan itu dia mendapat pahala.”
(Hadis Riwayat Bukhari)
Lihatlah, betapa Islam mengajar umatnya untuk
memelihara alam sekitar dan mencegah daripada melakukan kerosakan di bumi ini.
Amat malang sekali jika kita sebagai muslim
bersikap tidak endah dengan isu alam sekitar.
Islamik dan Mesra Alam
“Lecturer ana kongsikan dalam kelas,
dia kata Islamization of Knowledge dalam engineering ni jangan hanya
nampak nak kena buat kereta yang ada audio doa naik kenderaan atau apa-apa yang
semacam itu. Islamization bukan sekadar itu. Apa guna kalau ada kereta
yang macam itu tetapi asap dia berkepul-kepul, tak environmental friendly.
Itu tidak Islamik.” Abang Faris berkongsikan idea tersebut dengan saya semasa
kami bersembang tentang tajuk Islamization of Knowledge yang menjadi
dasar kepada penubuhan UIAM.
Abang Faris ketika itu merupakan Presiden
Persatuan Pelajar Kejuruteraan di Pusat Asasi UIAM.
Perkongsian idea daripada Abang Faris itu
memberikan satu kefahaman baru kepada saya tentang bagaimana seharusnya konotasi
Islamik itu patut diberikan kepada sesuatu perkara. Islamiknya sesuatu perkara itu
tidak boleh diukur atau dinilai hanya daripada beberapa ayat al-Qur’an atau
hadis yang kita ‘tampalkan’ padanya. Sebaliknya, nilai Islam yang terkandung
dalam perkara tersebutlah yang menentukan sama ada perkara itu layak disebut
sebagai Islamik atau tidak.
Dalam isu alam sekitar, kita boleh
menjadikan nilai rahmatan lil ‘alamin atau rahmat kepada sekalian alam yang
ada pada Islam itu sebagai kayu ukur dalam menjustifikasikan sama ada sesebuah
teknologi atau pembangunan atau apa-apa sahaja perkara itu sebagai Islamik ataupun
tidak. Jika perkara tersebut tidak bersifat mesra alam bahkan mencemarkan pula
alam sekitar, maka perkara tersebut tidak Islamik. Sekalipun namanya kedengaran
Islamik pada telinga kita.
Demikianlah bagaimana Islam itu dapat
dikaitkan dengan pemeliharaan alam sekitar.
Seruan memelihara ‘masjid besar’
Saya meletakkan harapan yang tinggi kepada
umat Islam hari ini yang semakin kembali kepada ajaran Islam terutamanya para
pemuda dan pemudi untuk melakukan anjakan paradigma dalam hal ini.
Islam yang syumul menuntut kita untuk bersifat
cakna terhadap alam sekitar.
Ini sekadar coretan ringkas saya untuk
mengajak kepada sebuah perubahan.
Masih banyak kerja yang perlu dilakukan dan
masih banyak seruan bernafas Islam yang perlu disebarkan tentang menjaga bumi
agar semua dapat mengerti bahawa ‘masjid besar’ ini ialah tanggungjawab kita
bersama.
No comments:
Post a Comment